ANNONSØRINNHOLD

De har allerede klart å redusere svartiden på kundeservice med 90 prosent. Nå fortsetter NTE jobben med å innføre kunstig intelligens i eget arbeid.

nTE satser på KI

NTE satser på KI

NYE TIDER: Bedrifter som ikke hopper på KI-toget og blir sittende igjen på perrongen har mest å tape i framtida, mener konseptutvikler Lornts Tønne i NTE. Under Framtidsfredag 21. juni blir det flere programposter med KI som tema. Merk: Bildet over er KI-generert (så klart!)

Annonsørinnhold fra

De har allerede klart å redusere tidsbruk på svar ut til kunder med 90 prosent ved bruk av kunstig intelligens. Nå ivrer NTE etter å utforske KI-verdenen videre. 21. juni er selskapet med på å arrangere Framtidsfredag med KI som ett av hovedtemaene.


– Det er så lett å sette seg på perrongen og tenke at "andre fikser dette", men så går man glipp av toget. Og KI-toget går for fullt nå, sier konseptutvikler i NTE, Lornts Tønne.

Han er med i programkomiteen for Framtidsfredag og hjelper til med å spikre programpostene som skal omhandle temaet KI.

– Kunstig intelligens må ikke bli noe som bare Silicon Valley og større bedrifter i Oslo tar i bruk og utvikler videre. KI angår oss alle, og kan være med på å optimalisere arbeidsprosesser i mange ulike næringer i framtida, understreker han.

Laget egen KI-chatbot

I fjor høst ble det kjent at NTE hadde utviklet et pilotprosjekt med et eget KI-verktøy som avdelingen for kundeservice så store nytteeffekter av.

Avdelingen tok nemlig i bruk en chatbot utarbeidet med NTEs egne data, der kundebehandlerne kunne stille spørsmål som kunden lurte på og motta svar umiddelbart.

– I stedet for å lete i 13-14 systemer samtidig når en kunde ringer, kunne kundebehandleren plutselig finne svarene på ett sted med et enkelt søk, forklarer Nina Camilla Arnesen, som er leder kundeservice og kundedialog i NTE.

Pilotprosjektet har vist at responstiden mellom da et spørsmål ble stilt av kunde og til kundebehandler ga et svar, ble redusert med hele 89,2 prosent gjennom KI-verktøyet.

Mens gjennomsnittlig svartid tidligere var på fire minutter, kom snittiden ned i 24 sekunder.

"Vi har erfart at det ikke koster så mye å komme i gang med kunstig intelligens på en arbeidsplass og at fallhøyden er lav."

Nina Camilla Arnesen, NTE

Foto: Privat

"Før de gikk ned i vekt, så passet de ikke inn. Da de ble tynne, ble de for tynne og passet heller ikke inn. Det var det vondeste for meg å se på."

– Skremmende enkelt

Det er tjenesteutvikler Terje Sakariassen, som jobber i avdeling Innovasjon og konseptutvikling, som er selve hjernen bak NTEs KI-prosjekt.

Sakariassen lekte med KI på fritiden og fikk raskt frihet til å leke og utforske på jobb også.

– Å ta i bruk KI teknisk sett er skremmende enkelt, men det som krever arbeid er å lære opp KI-verktøyet til alltid å generere riktig innhold og bygge internkompetanse for å kunne bruke verktøyet på rett måte, sier han.

Dette er årsaken til at KI-chatboten fortsatt ikke er fullimplementert i NTEs kundeserviceavdeling ennå – selv om pilotprosjektet er ferdig.

– Alt som chatboten sammenstiller av informasjon må dobbeltsjekkes og den må læres opp videre til å svare riktig basert på våre data. I tillegg kan det ikke være en promilles sjanse for at dataene våre havner et sted de ikke skal være, så sikkerheten må være helt på topp før vi er fullt ut i gang, forklarer Lornts Tønne.

Flash photography, Music artist, World, Human, Entertainment

Knar videre og ønsker mer KI

På sikt ønsker NTE å se nærmere på hvordan kunstig intelligens kan brukes innenfor andre arbeidsområder og tjenester – også ut mot kunder.

– Den lærdommen vi har tatt til oss hittil, er at når teknologien bak er god, så må den kunstige intelligensen knas videre for å bli stadig bedre. Vi må for eksempel rydde i kildene våre i NTE som KI-chatboten henter sin informasjon fra for å kvalitetssikre riktig innhold, forklarer Tønne. Han understreker at intelligensen svarer det den tror er rett, men er prisgitt at kildemateriellet og forståelsen av spørsmålet stemmer.

– Som Silvija Seres en gang har uttalt: Vi kan visualisere KI som vår egen alkoholiserte butler – en assistent som hele tiden vil gjøre sitt ytterste for å hjelpe oss, men som også kan si mye tull, smiler Tønne.

HJERNEN BAK: Terje Sakariassen begynte å leke seg med KI privat i januar i fjor, men fikk raskt lov til å fortsette leken på jobb i NTE. Det førte til et pilotprosjekt med egenutviklet KI-chatbot i avdelingen for kundeservice som igjen medførte oppsiktsvekkende resultater. Merk: Bakgrunnen i dette bildet er framstilt ved hjelp av KI.

Vil inspirere på Framtidsfredag

21. juni blir det flere muligheter til å kunne lære mye om kunstig intelligens i Steinkjer. På Framtidsfredag blir det nemlig programposter under temaet KI, og Lornts Tønne har ansvaret for flere av dem.

– Det blir blant annet mulig å lære mer om hvordan KI kan brukes i skolen, hvilke etikkvurderinger som må tas framover i forbindelse med KI og hvordan kreative næringer og kulturbransjen kan overleve i takt med KI-utviklingen, forteller Tønne.

I tillegg kommer blant andre Thomas Seltzer for å debattere fordeler og ulemper med KI, mens digitaliseringsminister Karianne Tung skal snakke om hvordan KI påvirker oss som mennesker og samfunn.

– For genuint interesserte vil det være mulig å delta i en to-timers interaktiv workshop om KI ledet av Federico Lozano, som trakk fulle hus i fjor. Og hvem vet? Kanskje kan det dukke opp selvkjørende biler i Kongens gate også? smiler Tønne.

KI-INSPIRERT: Lornts Tønne ble for alvor grepet av KI-basillen da han begynte å leke seg med kunstig inteligens gjennom å bruke den i Football Fantasy, til å hjelpe sønnen med mattelekser og til ferieplanlegging på hjemmebane.

I NTE har vi turt å være nysgjerrige og leke oss fram med kunstig intelligens. Det har også ført til resultater.

Lornts Tønne

Crescent

DELER ERFARINGER: Nina Camilla Arnesen forteller at NTE gjerne deler sine erfaringer knyttet til kunstig intelligens og kundeservice.

Tips: Start i det små

Representanter fra NTE skal også delta i et fordrag under Framtidsfredag, der selskapet er én av flere aktører som skal fortelle hvordan de har tatt i bruk KI.

– Det viktigste tipset vi kommer til å gi her er at man bør snevre inn retningen man ønsker å gå før man starter å teste ut kunstig intelligens, sier Tønne, og viser til at man som bedriftseier for eksempel kan spørre ansatte om hva som kan hjelpe dem til å føle at de gjør jobben sin bedre.

– Kanskje innser man at det er noe å hente her? Kanskje kan man starte å leke seg med KI i en mindre avdeling eller fagområde først, for så å teste videre når man gjør seg erfaringer?

Anbefaler å leke seg fram

For det aller viktigste man gjør ifølge Tønne, er å begynne å leke seg med kunstig intelligens. Gjerne hjemme. Selv ble han ekstra interessert i KI da han fant ut at han kunne hjelpe sønnen med matteleksene og forklare hvordan oppgaver skulle løses.

– Jeg har også brukt KI til å spille Football Fantasy. Jeg har to lag: ett KI-lag og ett som jeg har satt sammen selv. Foreløpig gjør mitt det bedre, ler han.

Vision care, Personal computer, Flash photography, Glasses, Joint, Shoulder, Arm, Laptop, Beard

Fortsetter jobben med KI

Erfaringer fra avdelingen for kundeservice skal selvsagt nevnes i foredraget under Framtidsfredag.

Nina Camilla Arnesen forteller at de også her startet opp i det små da de skulle teste ut KI-verktøyet for ansatte.

– Flere av våre kundebehandlere uttrykte at de druknet i arbeid. Å ha en kunde på tråden er stressende når det 24 andre kunder i kø og du ser at den som står først i køen har ventet i 35 minutter allerede. At du da bare har ett sted å lete etter informasjon som kunden etterlyser, hjelper betraktelig. 

Glasses, Smile

RASKERE KUNDESERVICE: Jonas Stavnesli i kundesenteret på NTE bruker allerede KI-chatboten mye når han skal svare på spørsmål fra kunder som tar kontakt. – Nå svarer jeg mye raskere, sier han.

– Genialt verktøy

Det er til sammen 50 ansatte som jobber med kundeservice fordelt på tre team i NTE. Alle har kontorsted Steinkjer og tar i mot 250.000 henvendelser i året innen strøm, elektrikertjenester, solcelleanlegg, fiber, TV og internett.

Én av dem som har vært med på å teste piloten på kundesenteret, er Jonas Stavnesli. Han roser chatboten som er egenutviklet av NTE.

– Jeg synes det er et genialt verktøy. Nå får jeg til å svare opp kunden mye raskere i stedet for å bruke tid på å lete opp informasjon fra ulike kilder. I stedet for å bruke flere minutter på å finne fram svar, så har jeg svaret umiddelbart, forteller han.

– Akkurat nå bruker jeg verktøyet mye, spesielt oppimot feilsøk som kundene trenger hjelp med. Chatboten er enkel å slå opp i og sparer oss massevis av tid, legger Stavnesli til.

Vision care, Personal computer, Flash photography, Glasses, Joint, Shoulder, Arm, Laptop, Beard

Tips: Start i det små

Representanter fra NTE skal også delta i et fordrag under Framtidsfredag, der selskapet er én av flere aktører som skal fortelle hvordan de har tatt i bruk KI.

– Det viktigste tipset vi kommer til å gi her er at man bør snevre inn retningen man ønsker å gå før man starter å teste ut kunstig intelligens, sier Tønne, og viser til at man som bedriftseier for eksempel kan spørre ansatte om hva som kan hjelpe dem til å føle at de gjør jobben sin bedre.

Glasses, Smile

DELER ERFARINGER: Nina Camilla Arnesen forteller at NTE gjerne deler sine erfaringer knyttet til kunstig intelligens og kundeservice.

– Kanskje er det noe å hente her? Kanskje kan man starte å leke seg med KI i en mindre avdeling eller fagområde først, for så å teste videre når man gjør seg erfaringer?

– Lek dere fram!

For det aller viktigste man gjør ifølge Tønne, er å begynne å leke seg med kunstig intelligens. Gjerne hjemme. Selv ble han ekstra interessert i KI da han fant ut at han kunne hjelpe sønnen med matteleksene og forklare hvordan oppgaver skulle løses.

– Jeg har også brukt KI til å spille Football Fantasy. Jeg har to lag: ett KI-lag og ett som jeg har satt sammen selv. Foreløpig gjør mitt det bedre, ler han.

Fortsetter jobben med KI

Erfaringer fra avdelingen for kundeservice skal også nevnes i foredraget under Framtidsfredag.

Nina Camilla Arnesen forteller at de også her startet opp i det små da de skulle teste ut KI-verktøyet for ansatte.

– Flere av våre kundebehandlere uttrykte at de druknet i arbeid. Å ha en kunde på tråden er stressende når det 24 andre kunder i kø og du ser at den som står først i køen har ventet i 35 minutter allerede. At du da bare har ett sted å lete etter informasjon som kunden etterlyser, hjelper betraktelig. 

– Genialt verktøy

Det er til sammen 50 ansatte som jobber med kundeservice fordelt på tre team i NTE. Alle har kontorsted Steinkjer og tar i mot 250.000 henvendelser i året innen strøm, elektrikertjenester, solcelleanlegg, fiber, TV og internett.

Én av dem som har vært med på å teste piloten på kundesenteret, er Jonas Stavnesli. Han roser chatboten som er egenutviklet av NTE.

RASKERE KUNDESERVICE: Jonas Stavnesli i kundesenteret på NTE bruker allerede KI-chatboten mye når han skal svare på spørsmål fra kunder som tar kontakt. – Nå svarer jeg mye raskere, sier han.

– Jeg synes det er et genialt verktøy. Nå får jeg til å svare opp kunden mye raskere i stedet for å bruke tid på å lete opp informasjon fra ulike kilder. I stedet for å bruke flere minutter på å finne fram svar, så har jeg svaret umiddelbart, forteller han.

– Akkurat nå bruker jeg verktøyet mye, spesielt oppimot feilsøk som kundene trenger hjelp med. Chatboten er enkel å slå opp i og sparer oss massevis av tid, legger Stavnesli til.

"Her står det noe lurt som noen eventuelt sier"

"Det har kostet meg å være åpen. Hver gang jeg snakker om Mina og Mille, kjenner jeg på den enorme sorgen og savnet etter jentene mine"

Facial expression, Forehead, Skin, Lip, Smile, Eyebrow, Eye, Mouth, Human, Fashion

Foto: Privat

Sett av en fredag i Steinkjer

Lyst til å vite mer om KI og lære det nyeste nye innen teknologi, etikk og framtidsutsikter? Da bør du oppsøke Steinkjer 21. juni og få med deg konferansen Framtidsfredag.

Du kan i tillegg velge å vrake blant over 90 foredrag innen dagsaktuelle tema – og med både kjente og ukjente foredragsholdere.

Tips til deg som skal være med

Framtidsfredag er lagt opp som en festival, og er dermed en litt annerledes konferanseopplevelse enn det man vanligvis forventer.

At enkelte foredrag vil tiltrekke seg flere besøkende enn andre, gjør derfor at du bør være ute i god tid og sikre deg en plass langt fram i køen. For når det er fullt, er det fullt, og da må man kanskje gå videre til et annet foredrag.

På grønnsakstorget i sentrum vil det være mingletelt og foodtrucks hvor man kan møte på kjente og få seg en matbit. Velkommen skal du være!

PS! Ta en titt nedenfor på noen av foredragsholdere som kommer:

  • Kunstig intelligens
  • Energi
  • Arbeidsmarked og rekruttering
  • Utenforskap og psykisk helse
  • Mat
  • Digitalisering og cybersikkerhet
  • Helseplattformen
  • Hjernehelse – gjerne helse!
  • Fremtidens ledelse

Framtidsfredag 2024:

Dette er årets tema

Smile, Furniture, Table, Sleeve, Chair

Studenter redder dagen

I fjor var Pål Inge Johansen og Hilde Vågan med på å redde tidenes første Framtidsfredag. I år gjør de det igjen.

– Vi trodde det ville bli maks 400 deltakere, også kom det 1000. Det hadde vi ikke regnet med, ler Hilde Vågan og Pål Inge Johansen om fjorårets Framtidsfredag.

De er studenter ved Nord Universitet og ble spurt om å hjelpe til med deltakerliste og påmelding i 2022. 

– Det ble mye springing, men det var artig og interessant å være med på. For oss som studerte ledelse og organisasjon, så var det fint å få et lite innblikk på innsiden av Steinkjerfestivalen og all jobb med markedsarbeid, økonomi og ledelse, forteller Johansen.      

– Ikke sååå skremt

I år skal de begge bistå igjen, sammen med flere studenter, for å sikre at påmelding, lister og delegatpass er på plass.

– Det er ambisjoner om atskillig flere deltakere denne gangen, men det skal vi klare – spesielt med de gode foredragsholderne som er blitt booket inn. Vi ble ikke sååå skremt i fjor, selv om det kom over dobbelt så mange enn antatt, smiler Johansen og Vågan.

FORBEREDT: Pål Inge Johansen og Hilde Vågan er med på å redde årets Framtidsfredag med å være frivillige. Det gjorde de i fjor også.

Vil du vite mer om Framtidsfredag?

OM DENNE ARTIKKELEN

Innholdet i denne artikkelen er ikke laget av redaksjonen, men av Trønder-Avisas markedsavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Dersom du opplever at denne eller andre annonser fra oss ikke er tydelig merket, gi oss gjerne beskjed.

Synes du denne type artikler ser spennende ut?
Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.