
Sammen med lokale kulturskoleelever, amatører og profesjonelle operasangere er Sassaya Chavalit klar for å trollbinde publikum i operaen Madama Butterfly.
Sassaya er vårens sommerfugl i Stjørdal

– Å en gang kunne synge Madama Butterfly har alltid vært et hovedmål for meg. Før har jeg alltid lagt rollen til side fordi den er såpass stor og krevende, men nå er jeg klar – og jeg gleder meg masse!
Sassaya Chavalit stråler av entusiasme og inspirasjon mens hun forteller om drømmerollen som Madama Butterfly.
Sopranen, som opprinnelig er fra Thailand, har bodd i Norge de siste to årene sammen med sin mann Gunnar Nieland. For tiden er de begge bosatt i Bardufoss.
ØVER HVER DAG: Sassaya Chavalit spiller rollen som Madama Butterfly. Her gjør hun seg klar til sminke backstage i Kimen kulturhus.
Sassaya ble født i Thailand i 1989, og har masterstudium med opera som hovedfag ved universitetet Mozarteum i Salzburg. Hun har tidligere sunget roller som blant annet Lauretta i Puccinis "Gianni Schicchi" og Rosalinde i "Die Fledermaus" av R. Strauss.
– Da jeg fikk studieplass i Salzburg, ville jeg bare fortsette og fortsette. Blant annet opptrådte jeg i flere operetter og musikaler, i tillegg til at jeg sang klassiske sanger på cruiseskip for turister. Jeg elsker å synge, smiler Sassaya.
Hun har opptrådt verden over og var sist å se som Mimi på Ringsakeroperaens hovedproduksjon av La Boheme høsten 2022.

Sassaya gjester Stjørdal
ELSKER ROLLEN: Sassaya Chavalit stortrives i Stjørdal og som gjesteartist i Opera Trøndelag sin storsatsning.
– Jeg trives her i Stjørdal. Det er et godt samarbeid med kolleger bak scenen.
– Jeg trives her i Stjørdal. Det er et godt samarbeid med kolleger bak scenen.

IMPONERT: Sassaya Chavalit er imponert over Opera Trøndelag og alle som er involvert i oppsetningen av Madama Butterfly. – Dette blir en vakker produksjon, sier hun.
Sassaya Chavalit synes det er en ære å få være med som hovedkarakter i Madama Butterfly i norsk språkdrakt.
– Opera Trøndelag er fantastisk og musikken til stykket er fantastisk! Det er en ære å synge med orkesteret og jeg er imponert over produksjonen og ikke minst koret. Madama Butterfly er ikke lett å synge, men koret i samarbeid med sangstudentene fra NTNU får det til. Det er veldig imponerende.
Selv har hun en favorittarie i operaen i andre akt, da Madama Butterfly gir bort sin egen sønn.
– Det er så trist og så bra skrevet. Du kan føle med og relatere til rollekarakteren. Jeg blir så rørt selv, og klarte nesten ikke å synge denne arien første gangen, forteller Sassaya.
– Vakker produksjon!
- Distriktsoperaselskap med formål å drive virksomhet innen opera og musikkteater, lokalt og regionalt, der samspill mellom profesjonelle og amatører er sentralt.
- Opera Trøndelag er en videreføring av Steinvikholm Musikkteater som ble stiftet i 1992.
- Administrasjonen er lokalisert i Stjørdal og har tre faste ansatte.
30 ÅR MED OPERA
Opera Trøndelag
Seks danseelever fra Stjørdal kulturskole er med i Madama Butterfly.
Seks danseelever fra Stjørdal kulturskole er med i Madama Butterfly.
De deltar i bryllupsscenen når Madama Butterfly og marineoffiser Pinkerton inngår et proforma ekteskap.
De deltar i bryllupsscenen når Madama Butterfly og marineoffiser Pinkerton inngår et proforma ekteskap.
– De fleste av oss har danset helt siden vi var små og vi gleder oss veldig til å vise fram dansen vår i Madama Butterfly. Den er veldig vakker.
Det forteller Selma Meland Gresseth, og forklarer at alle seks er med i den samme dansegruppa på kulturskolen og ble plukket ut til å være med på oppsetningen. Flere av de seks har vært med på oppsetninger gjennom Opera Trøndelag før.
– Vi håper mange kommer for å se på, for dette blir veldig bra. Det er så god regi og man skjønner handlingen ettersom alt er på norsk, forteller jentene.
Danseelevene er med i første akt og er japanske brudepiker for Madama Butterfly.
– Det blir mye venting, men alt er så profesjonelt gjennomført og interssant for oss å være med på. De profesjonelle sangerne er veldig dyktige og vi sitter ofte og beundrer dem, smiler Julia Pernille Gressnes.
GLEDER SEG: Disse danseelevene fra Stjørdal kulturskole gleder seg til forestillingene. F.v: Silje Vennes Frantzen (18), Selma Meland Gresseth (19), Julia Pernille Gressnes (18), Miriam Eide Brandsæter (18), Andrea Meldal Moen (18) og Lea Grande (16).
Lokale dansere imponerer

VAKKERT: Danseelevene fra Stjørdal kulturskole står for en vakker klassisk ballett under bryllupsscenen i første akt.
OPERA TRØNDELAG
Madama Butterfly
- En opera i tre akter av Giacomo Puccini.
- Seks forestillinger i perioden 22.04-28.04.
- Blant hovedrollene finner vi bl.a: Sassaya Chavalit, Kjetil Støa, Nina Sætherhaug, Håvard Stensvold, Markus Bjørlykke, Are Hembre, Sverre Johan Aal, Veronika Moan m.fl.
- Det er 70 personer på scenen i Madama Butterfly; solister, kor, studenter fra NTNU Institutt for Musikk, Opera Trøndelags Operaskole og dansere.
- Opera Trøndelags Orkester består av 30 frilansmusikere supplert med strykere fra Nord-Trøndelag Kammerorkester, og musikere fra Fylkesmusikerne i Trøndelag. Orkesteret ledes av dirigent Torodd Wigum.
- Kunstnerisk team består bl.a. av regissør Ronald Rørvik, koreograf Toni Herlofson, scenograf Plamena Dicheva, kostymedesigner Anne Spets, lysdesigner Erik Spets Sandvik, maskedesigner Maren Togstad og kormester Eva Holm Foosnæs.
- Et stort teknisk apparat bak scenen gjør at det totalt er 150 personer involvert i oppsetningen.
OPERA TRØNDELAG
Madama Butterfly
- En opera i tre akter av Giacomo Puccini.
- Seks forestillinger i perioden 22.04-28.04.
- Blant hovedrollene finner vi bl.a: Sassaya Chavalit, Kjetil Støa, Nina Sætherhaug, Håvard Stensvold, Markus Bjørlykke, Are Hembre, Sverre Johan Aal, Veronika Moan m.fl.
- Det er 70 personer på scenen i Madama Butterfly; solister, kor, studenter fra NTNU Institutt for Musikk, Opera Trøndelags Operaskole og dansere.
- Opera Trøndelags Orkester består av 30 frilansmusikere supplert med strykere fra Nord-Trøndelag Kammerorkester, og musikere fra Fylkesmusikerne i Trøndelag. Orkesteret ledes av dirigent Torodd Wigum.
- Kunstnerisk team består bl.a. av regissør Ronald Rørvik, koreograf Toni Herlofson, scenograf Plamena Dicheva, kostymedesigner Anne Spets, lysdesigner Erik Spets Sandvik, maskedesigner Maren Togstad og kormester Eva Holm Foosnæs.
- Et stort teknisk apparat bak scenen gjør at det totalt er 150 personer involvert i oppsetningen.

Billettene til årets store oppsetning i Opera Trøndelag går allerede som varmt hvetebrød, og daglig leder Lars Eggen er tydelig på at publikum ikke kan la sjansen til å oppleve Madama Butterfly gå fra seg:
– Ei uke før premieren var allerede godt over 60 prosent av billettene solgt. Toget går nå: Skal du hit, bør du hive deg rundt, sier Eggen.
Hvert år kommer det busslaster med operainteresserte publikummere til Stjørdal, både fra Norge og Sverige, for å oppleve en ny oppsetning.
– Dette blir den første og én av de største oppsetningene på lang tid etter koronaen. Vi har brukt tre år på å planlegge Madama Butterfly og gleder oss veldig til å ta imot en full sal med publikum igjen, smiler Eggen.
SØNNEN ER MED: Daglig leder i Opera Trøndelag, Lars Eggen, gleder seg til å vise fram både selve oppsetningen og sønnen Magnus (4) som spiller Madama Butterflys sønn.

– Årets storsatsning
ET UMAKE PAR: Sassaya Chavalit spiller 15 år gamle Cio-Cio-san, Madama Butterfly, som tror at hun blir gift med marineoffiser Pinkerton i Kjetil Støas skikkelse.
OM DENNE ARTIKKELEN
Innholdet i denne artikkelen er ikke laget av redaksjonen, men av Trønder-Avisas markedsavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Dersom du opplever at denne eller andre annonser fra oss ikke er tydelig merket, gi oss gjerne beskjed.
Synes du denne type artikler ser spennende ut?
Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.