Like etter at Jon Marius hadde kjørt opp, det
Like etter at Jon Marius
hadde kjørt opp, det
Jon Marius Hansson fra Stjørdal hadde gledet seg lenge til den 30. november i fjor. BMW-en hadde han hatt stående i garasjen i tre måneder allerede, og 18-årsdagen var for lengst passert i august. Endelig, etter mye venting, skulle han få ta lappen!
Tidlig morgen den 30. november, har han førerkortet i boks. Han kjører seg en tur til Steinkjer og tilbake på dagen. Om kvelden skal han til Skatvalshallen på håndballtrening. Selvfølgelig skal han kjøre dit selv - for aller første gang.
Tidlig morgen den 30. november, har han førerkortet i boks. Han kjører seg en tur til Steinkjer og tilbake på dagen. Om kvelden skal han til Skatvalshallen på håndballtrening. Selvfølgelig skal han kjøre dit selv - for aller første gang.
Det er ikke spesielt dårlig vær i 7-tiden denne kvelden, men novembermørket har lagt seg over veien. Jon Marius holder seg godt innenfor fartsgrensa idet han kjører E6 nordover fra Stjørdal.
Like før jernbanesporet som går under E6, kommer det en SUV imot. Jon Marius registrerer ikke at pæra i lyktestolpen ved siden av har gått, men det tenker han på etterpå. Kanskje var det én av grunnene til at han ikke så det som var i ferd med å skje?
— I sidespeilet ser jeg plutselig noe mørkt som kommer fra venstre. Det treffer framsiden på bilen og flyr over biltaket. Og i bakspeilet ser jeg en skygge på veien, forteller Jon Marius.
Jon Marius skjønner umiddelbart at han har kjørt på et dyr. Han merker også at det er noe rart med bilen på venstresiden. Lysene virker ikke. Ettersom han ikke vet hva han skal gjøre, kjører han mot Skatval og parkerer. Så ringer han hjem til mor.
Jon Marius skjønner umiddelbart at han har kjørt på et dyr. Han merker også at det er noe rart med bilen på venstresiden. Lysene virker ikke. Ettersom han ikke vet hva han skal gjøre, kjører han mot Skatval og parkerer. Så ringer han hjem til mor.
— Jeg kjører bortover med én gang. Vi ringer til politiet og kontakter Viltnemnda. Rådyret, som Jon Marius hadde kjørt på, blir funnet 30 meter fra kollisjonsstedet. Da er det dødt, forteller Sigrid Håpnes Hansson.
— Jeg kjører bortover med én gang. Vi ringer til politiet og kontakter Viltnemnda. Rådyret, som Jon Marius hadde kjørt på, blir funnet 30 meter fra kollisjonsstedet. Da er det dødt, forteller Sigrid Håpnes Hansson.
— Der og da var jeg veldig skuffet over det som hadde skjedd. At jeg kræsjet bilen samme dag som jeg kjørte opp, liksom. Bilen fikk store skader i fronten og på sideskjermen. Og det hang hårtuster fra rådyret i bulkene. I tillegg ble kjølevæsketanken ødelagt i sammenstøtet, forteller Jon Marius.
— Der og da var jeg veldig skuffet over det som hadde skjedd. At jeg kræsjet bilen samme dag som jeg kjørte opp, liksom. Bilen fikk store skader i fronten og på sideskjermen. Og det hang hårtuster fra rådyret i bulkene. I tillegg ble kjølevæsketanken ødelagt i sammenstøtet, forteller Jon Marius.
— Jeg visste ikke hva vi skulle gjøre etter påkjørselen, men heldigvis fortalte mamma at vi har forsikring gjennom Grong Sparebank og Eika, sier Jon Marius.
— Vi ringte til Eika forsikring og fikk straks hjelp der. Ettersom påkjørselen var varslet til Viltnemnda, slapp vi tap av bonus. Egenandelen ble redusert med 4000 kroner, og i tillegg fikk vi låne leiebil gratis de første dagene. Jeg må si at hjelpen vi fikk var enestående, sier Sigrid.
— Vi ringte til Eika forsikring og fikk straks hjelp der. Ettersom påkjørselen var varslet til Viltnemnda, slapp vi tap av bonus. Egenandelen ble redusert med 4000 kroner, og i tillegg fikk vi låne leiebil gratis de første dagene. Jeg må si at hjelpen vi fikk var enestående, sier Sigrid.
— Når en av våre kunder opplever å bli utsatt for en skade, så er det viktig for oss å vite at de får rask kontakt med vår skadeservice - både for å få dekket akutte behov samt å få en god prosess på selve skadeoppgjøret. I et tilfelle som påkjørsel av dyr, så kan det oppleves som dramatisk og medføre både personskade og store materielle skader, og da er det gjerne slike akutte, praktiske behov som kommer først, sier autorisert finansiell rådgiver i Grong Sparebank avd. Steinkjer, Ingunn Solli.
Hun er glad for at familien i Stjørdal fikk rask hjelp, og forklarer at førstekontakten ved skade som regel går til skadeservice i Eika.
— I større saker kan det også være nyttig at vi som kjenner kunden lokalt kan bidra som et bindeledd og være støtte, sier Solli.
— Når vi får høre at kunden har hatt en god opplevelse til tross for uhellet, så er det akkurat slik vi ønsker at det skal være!
Fordi det tok lang tid å få levert bildeler fra Tyskland, måtte Jon Marius vente i flere måneder før han kunne kjøre BMW-en sin igjen. Ett år etter påkjørselen er han fortsatt en aktsom sjåfør.
— Jeg tar det med ro når jeg er ute og kjører, og jeg minner alltid vennene mine på at man skal være årvåken på vilt i terrenget. Jeg vet hvor raskt et uhell kan skje, så jeg har lært leksen min, sier Jon Marius.
Det gikk heldgivis bra med Jon Marius og familien Hansson.
Vil du vite mer om Grong Sparebank og våre forsikringer?
Se mer her.
Det gikk heldgivis bra med Jon Marius og familien Hansson.
Vil du vite mer om Grong Sparebank og våre forsikringer?
Se mer her.
Innholdet i denne artikkelen er ikke laget av redaksjonen, men av Trønder-Avisas markedsavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Dersom du opplever at denne eller andre annonser fra oss ikke er tydelig merket, gi oss gjerne beskjed.
Synes du denne type artikler ser spennende ut? Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.